Inżynier broni LPG

Iwan
Przyjaciele
Przyjaciele
Posty: 6139
Rejestracja: 2009-09-02, 16:04
Imię: Lukasz
VOLVO: 940 kombi/ 740 sedan
Silnik: B230FK/M90 / B230F + ASB
KW/KM/NM: 99/135
Rok: 1996
Był na spocie: 0
Średnie spalanie: ok. 12 L/100 km
Przebieg: 471000
Lokalizacja: Kraków (przybył z Hecznarowic)
Status: Offline

Re: Inżynier broni LPG

Post autor: Iwan » 2011-01-11, 10:41

_pawels_ pisze:Ja na przykład chciałem się czegoś nowego dowiedzieć i mimo że tyle osób jeździ na LPG okazuje się że nikt nie wie, nikogo to nie interesuje, czyżby wszyscy reprezentowali typowe konsumpcyjne podejście?
Wiesz, nie sposób się znać na wszystkim. Czasem trzeba czegoś używać nie do końca mając świadomość jak to wszystko działa. I pewno się z Tobą zgodzę, że lepiej byłoby inaczej, ale cóż, nie jest i nie będzie.
I szybciej staramy się zrozumieć rzeczy, które nam przeszkadzają, a jak komuś LPG hula dobrze, to nikt nie będzie się interesował jakąś temperaturą gazów, proporcją propanu do butanu itd. Może w razie problemów tak, a jak działa, to się tankuje i jeździ.
Polecam http://www.vw.krakow.pl , www.miastorowerow.pl , www.nusiu.pl
Było: volvo 940 D24TIC.

_pawels_
Przyjaciele
Przyjaciele
Posty: 947
Rejestracja: 2009-04-20, 00:52
Imię: Pawel
VOLVO: S80
Silnik: B6304S3 2,9
KW/KM/NM: 204KM
Rok: 1999
Był na spocie: 10
Średnie spalanie: 12,76
Przebieg: 280
Lokalizacja: Świdnik
Status: Offline

Re: Inżynier broni LPG

Post autor: _pawels_ » 2011-01-11, 11:02

Chalski, to co piszesz to oczywiście prawda i długo można się spierać wywlekając niuanse, wyrywając zdania z kontekstu itp. tylko po co?
Ty nie chcesz wiedzieć, ja bym chciał (i wcale nie w kontekście jakiś uszkodzeń itp.), po prostu dla wiedzy. Nie twierdzę też wcale że zaproponowany sposób pomiaru jest idealny i miarodajny, ale jest amatorsko wykonalny i nie oczekuję cudów.

Bardzo spodobało mi się to co napisał Iwan, bo opisał swoje podejście w sposób racjonalny, bez bicia piany i udowadniania czegoś na siłę, bo komu? w jakim celu?

Przepraszam że chciałem się od Was, czegoś dowiedzieć.

Z trollem to mocno przesadziłeś, tym razem poczułem się urażony.
Już mam swoje wymarzone S80 :) Automat Forever :)

EXPERT - "Ktoś, kto ma coraz większą wiedzę, w coraz mniejszym zakresie, aż wreszcie wie absolutnie wszystko o niczym" - Niels Bohr

Awatar użytkownika
StanleY
Moderatorzy
Moderatorzy
Posty: 9244
Rejestracja: 2007-12-05, 19:06
Imię: Staszek
VOLVO: V70 (I)
Silnik: 2,5TDI
KW/KM/NM: 103/140/290
Rok: 2000
Był na spocie: 200
Średnie spalanie: 7,0
Przebieg: 524000
Lokalizacja: Szczecin/Police
Status: Offline
Kontakt:

Re: Inżynier broni LPG

Post autor: StanleY » 2011-01-11, 11:12

Panowie :> Przypominam, że komentujecie artykuł. Jak chcecie pogadać o szczegółach, bądź "wyższości...." mamy stosowny Dział. Zapraszam :>
Niedostępny do odwołania
Pozdrawiam. Staszek.

Chalski
VIP
VIP
Posty: 7624
Rejestracja: 2009-02-15, 23:05
Imię: Kamil
VOLVO: V70 + LPG OMEGAS / V40
Silnik: 2,4 T (B5254T)/2,0 T4+
KW/KM/NM: seria;) / 235KM
Rok: 1998
Był na spocie: 5
Średnie spalanie: 15 l(LPG)/ 12l (LPG)
Przebieg: 400
Lokalizacja: Otwock
Status: Offline
Kontakt:

Re: Inżynier broni LPG

Post autor: Chalski » 2011-01-11, 11:15

Sory za trolla ale to o czym piszesz - pomiar na postoju nie ma żadnego sensu.
Jeżdżę autami na LPG od ponad 10 lat i ani razu nie zauważyłem wyraźnego spadku trwałości silnika, wzrostu temp spalin na postoju itd.

Na chwilę obecną nie dysponuje (choć zaraz - mam termometr ultradźwiękowy ale nie wiem do jakiego zakresu) dobrym urządzeniem do pomiaru temp w zakresie powiedzmy 500 - 1000 stopni. Może za kilka tygodni będę w posiadaniu czujnika temp do ok 600 stopni - na pomiar na postoju by starczył.
Diagnostyka i naprawa VOLVO i innych marek.
Montaż i serwis instalacji LPG.
Kontakt na PW lub tel. 503904898

_pawels_
Przyjaciele
Przyjaciele
Posty: 947
Rejestracja: 2009-04-20, 00:52
Imię: Pawel
VOLVO: S80
Silnik: B6304S3 2,9
KW/KM/NM: 204KM
Rok: 1999
Był na spocie: 10
Średnie spalanie: 12,76
Przebieg: 280
Lokalizacja: Świdnik
Status: Offline

Re: Inżynier broni LPG

Post autor: _pawels_ » 2011-01-11, 11:27

StanleY, ależ my komentujemy artykuł (choć to mocno naciągane), pozwól że uargumentuję (oczywiście tylko swoje wypowiedzi) :mrgreen:

Jeśli autor artykułu twierdzi że LPG nie może doprowadzić do uszkodzenia głowicy, to ja chciałbym się dowiedzieć czy napisał rzetelną technicznie prawdę, czy też opiera się na bliżej niesprecyzowanych obiegowych opiniach. Ja nie wiem jak jest w istocie, ale mogę domniemywać że zbyt wysoka temperatura spalania może mieć na to wpływ, dlatego chciałbym się tego dowiedzieć, ale nie z obiegowych opinii przytaczanych przez naszych kolegów, bo jest to opinia już przedstawiona przez autora artykułu. A już zupełnie nie rozumiem faktu atakowania mojej skromnej osoby za to że chciałem się czegoś dowiedzieć w kontekście tego (nawiasem mówiąc miernego) artykułu, tak jakbym był jakimś przeciwnikiem LPG, czy też może wrogiem publicznym numer 1. Chociaż gaz mi osobiście przeszkadza ze względów zdrowotnych, to przecież nie nawołuję do zaprzestania jego stosowania.

[ Dodano: 2011-01-11, 11:33 ]
Chalski, oczywiście zgadzam się z Tobą i Twoimi argumentami dotyczącymi sposobu pomiaru i wielu innymi Twoimi opiniami, tylko widzisz ja reprezentuję pogląd że lepiej zrobić coś (cokolwiek), niż zupełnie nic.
Zrobienie "niczego", daje nam nic, zrobienie "czegokolwiek" daje nam "coś". Każdy pomiar dokonany w warunkach amatorskich będzie niemiarodajny i obarczony dużym, może nawet bardzo dużym błędem, ale co więcej możemy zrobić nie dysponując laboratoriami i stosownymi środkami.
Ostatnio zmieniony 2011-01-11, 11:35 przez _pawels_, łącznie zmieniany 1 raz.
Już mam swoje wymarzone S80 :) Automat Forever :)

EXPERT - "Ktoś, kto ma coraz większą wiedzę, w coraz mniejszym zakresie, aż wreszcie wie absolutnie wszystko o niczym" - Niels Bohr

Awatar użytkownika
StanleY
Moderatorzy
Moderatorzy
Posty: 9244
Rejestracja: 2007-12-05, 19:06
Imię: Staszek
VOLVO: V70 (I)
Silnik: 2,5TDI
KW/KM/NM: 103/140/290
Rok: 2000
Był na spocie: 200
Średnie spalanie: 7,0
Przebieg: 524000
Lokalizacja: Szczecin/Police
Status: Offline
Kontakt:

Re: Inżynier broni LPG

Post autor: StanleY » 2011-01-11, 11:33

_pawels_ pisze:ależ my komentujemy artykuł (choć to mocno naciągane),
Moim zdaniem mocno za mocno :> (Tak dla porządku) Przypominam, że odnosimy się do treści wypowiedzi. Nie jej Autora :!:

Ps. Zapraszam do lektury komentarzy pod przywołanym artykułem :mrgreen: :mrgreen:

Ps. Ps. Tu proszę pamiętać o czym przypomniałem.

Trzeci raz nie zwrócę Wam uwagi. Skoro odchodzicie od siły argumentów informuję Was, że w moim posiadaniu jest argument siły. Nie zmuszajcie mnie abym go użył :>
Niedostępny do odwołania
Pozdrawiam. Staszek.

Awatar użytkownika
Dzikus
Przyjaciele
Przyjaciele
Posty: 2215
Rejestracja: 2008-01-24, 20:51
Imię: Robert
VOLVO: XC90 / V70
Silnik: D5 / TDI
KW/KM/NM: 200KM / 140KM
Rok: 2007
Był na spocie: 32
Średnie spalanie: Dużo
Przebieg: 466
Lokalizacja: Międzyrzecz
Status: Offline
Kontakt:

Re: Inżynier broni LPG

Post autor: Dzikus » 2011-01-11, 12:06

To jeszcze coś od siebie: pisałem już kiedyś o tym że przy tak dużej oszczędności mało jest ludzi którzy zakładają LPG z powodu ekologii. A jednak gaz jest bardziej eko i to też jest jakiś plusik. Co do natomiast zapachu spalin... spaliny benzyny też śmierdzą tyle że do ich zapachu jesteśmy chyba po prostu przyzwyczajeni.
WildR mnie wcześniej tu wołali 😊

<<< Twardziele nie jedzą miodu.... twardziele żują pszczoły :> >>>>

Awatar użytkownika
dz0rdasz
VIP
VIP
Posty: 1359
Rejestracja: 2006-08-06, 00:14
Imię: Robert
VOLVO: S70 i Volvo BL-71 2007r.
Silnik: 2500 LPG
KW/KM/NM: 106/144/206
Rok: 1997
Był na spocie: 7
Średnie spalanie: 10,5
Przebieg: 382000
Lokalizacja: Młochów
Status: Offline
Kontakt:

Re: Inżynier broni LPG

Post autor: dz0rdasz » 2011-01-11, 16:20

Ja założyłem sekwencję przy 140tys/km. Dziś auto ma przejechane 274tys/km . I dopiero teraz wymieniałem wtryski LPG, do tej pory tylko filtry. Jedyne straty na LPG to wymiana wydechu. Żadna głowica nie padła , powiedziałbym tylko że na lpg jakby nieco słabszy był i na zimowym gazie bardziej twardo pracuje. Poza tym Gaz volvo nie zrobi krzywdy , oczywiście jak instalację montuje człowiek który ma o tym wiedze. Bo teoretyków na rynku 80%. ;)
Nie piszę poprawnie po Polsku :-)

Chalski
VIP
VIP
Posty: 7624
Rejestracja: 2009-02-15, 23:05
Imię: Kamil
VOLVO: V70 + LPG OMEGAS / V40
Silnik: 2,4 T (B5254T)/2,0 T4+
KW/KM/NM: seria;) / 235KM
Rok: 1998
Był na spocie: 5
Średnie spalanie: 15 l(LPG)/ 12l (LPG)
Przebieg: 400
Lokalizacja: Otwock
Status: Offline
Kontakt:

Re: Inżynier broni LPG

Post autor: Chalski » 2011-01-11, 20:27

Inny przykład - mój ojciec przejechał MB w140 420 v8 ponad 220kkm na LPG (na nie doskonałej instalacji Bigas ale wtedy lepszej nie było) Silnik był rozbierany przeze mnie przy przebiegu ok 550kkm - padł napinacz niewymienialnego łańcucha rozrządu, jakiś mechanik zakwalifikowal silnik do wymiany co nastąpiło.
Po zdjęciu głowic szok - żadnego zużycia zaworów, brak widocznego i wyczuwalnego progu na tulejach - silnik po poskładaniu jeździ do dziś w w210.
Diagnostyka i naprawa VOLVO i innych marek.
Montaż i serwis instalacji LPG.
Kontakt na PW lub tel. 503904898

Awatar użytkownika
Aleksiasty
+
+
Posty: 4995
Rejestracja: 2007-01-07, 20:36
Imię: Alek
VOLVO: 855 /855 Turbolot/ S80T6
Silnik: 2,5 20V /2,3T3 /2,8T6
KW/KM/NM: sporo
Rok: 1996
Był na spocie: 55
Średnie spalanie: 15 LPG
Przebieg: 480
Lokalizacja: Wawa
Status: Offline

Re: Inżynier broni LPG

Post autor: Aleksiasty » 2011-01-11, 21:38

_pawels_, Dobrze, że nieco stonowałeś swoje wypowiedzi, bo pod koniec poprzedniej strony też cisnęło mi się na klawiaturę jakieś zdanie o górskich olbrzymach z malutkimi rozumkami...

To, co byłeś łaskaw ostro skomentować, w założeniach miało być jedynie próbą przybliżenia Ci niektórych pojęć z zakresu techniki.


No, i nadal czekam na jakiekolwiek rzetelne źródło potwierdzające tezę o wyższej temperaturze spalania LPG w silnikach z zapłonem iskrowym.
Przypomnę, ze chodzi mi o link do liczbowo potwierdzonych wyników pomiarów/badań, lub tytuł pracy opartej na rzetelnych pomiarach, lub obliczeniach, ale tę prośbę kieruję do wszystkich, a nie personalnie do Ciebie, bo zdaję sobie sprawę z trudności w dotarciu do źródła tak szeroko rozpowszechnianej pogłoski.

_pawels_
Przyjaciele
Przyjaciele
Posty: 947
Rejestracja: 2009-04-20, 00:52
Imię: Pawel
VOLVO: S80
Silnik: B6304S3 2,9
KW/KM/NM: 204KM
Rok: 1999
Był na spocie: 10
Średnie spalanie: 12,76
Przebieg: 280
Lokalizacja: Świdnik
Status: Offline

Re: Inżynier broni LPG

Post autor: _pawels_ » 2011-01-12, 01:43

Aleksiasty, Moje wypowiedzi są cały czas stonowane(przeczytaj sobie moje posty od początku) a zagadnienia opisane przez Ciebie zna prawie każdy i do tego tematu nic nie wniosły, równie dobrze mogłeś tam podać temeraturę topnienia lodu związek byłby taki sam, to nie jest temat techniczny w którym wypada a nawet należy popisywać się wiedzą, dlatego pozwoliłem sobie je skomentować zgodnie z prawdą. Normalnie odpowiedział bym Ci "tak wiem", lecz kolega Chalski sprowokował do nieco szerszej wypowiedzi.
Fakt zboczył temat naszej dyskusji na kwestie techniczne, ale to chyba raczej było nieuniknione w dyskusji o artykule na temat techniczny.

Autor artykułu pewne kwestie podaje jako pewnik (moim zdaniem w sposób nieuprawniony), pomijając te które są mu niewygodne, zresztą nie ma o czym mówić, tu na forum poziom jest o wiele wyższy niż w tym artykule.
Aleksiasty pisze:No, i nadal czekam na jakiekolwiek rzetelne źródło potwierdzające tezę o wyższej temperaturze spalania LPG w silnikach z zapłonem iskrowym.
Przypomnę, ze chodzi mi o link do liczbowo potwierdzonych wyników pomiarów/badań, lub tytuł pracy opartej na rzetelnych pomiarach, lub obliczeniach, ale tę prośbę kieruję do wszystkich, a nie personalnie do Ciebie, bo zdaję sobie sprawę z trudności w dotarciu do źródła tak szeroko rozpowszechnianej pogłoski.
Na co czekasz, sam zostań żródłem, szczerze powiedziawszy bardzo liczyłem że to właśnie Ty się podejmiesz dokonania pomiarów, nie to żebym Cię na doktorat namawiał, ale tak jakoś wydawało mi się że mógłbyś to zrobić. Pisałem Ci o tym w innym temacie, w tym tylko przypomniałem :roll:

Tu dobry i nie stronniczy artykuł bez podawania jako pewność czegoś co pewne nie jest:
http://www.gazeo.pl/lubryfikatory__zbyt ... cznosc.php

Tu trochę danych:
http://www.nazalinaft.pl/paliwa.php?show=page&id=8
http://autonagaz.com.pl/b.php?menu=4&m=4_1

A tu coś co lubi (mam nadzieję) kolega Aleksiasty:
http://bc.biblos.pk.edu.pl/bc/resources ... ebiegu.pdf
Już mam swoje wymarzone S80 :) Automat Forever :)

EXPERT - "Ktoś, kto ma coraz większą wiedzę, w coraz mniejszym zakresie, aż wreszcie wie absolutnie wszystko o niczym" - Niels Bohr

Awatar użytkownika
rabbit
VO
VO
Posty: 286
Rejestracja: 2008-08-24, 10:07
VOLVO: Jeep zamiast Volvo
Silnik: 3.1TD
KW/KM/NM: 392 Nm
Rok: 0
Był na spocie: 3
Średnie spalanie: oj/oj/ojojoj ;)
Przebieg: 0
Lokalizacja: Gdańsk
Status: Offline
Kontakt:

Re: Inżynier broni LPG

Post autor: rabbit » 2011-01-12, 13:26

To ja dodam od siebie, że ta temperatura spalania gazu musi być wyższa, ale też dodam, że akurat w przypadku VOLVO to można obśmiać te temperatury, choćby były i 50% wyższe - zgodzicie się? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

A już piszę skąd wiem, że musi być wyższa - znajomemu głowica w Lanosie na gazie... popłynęła jakby była z plasteliny, więc coś musi być na rzeczy. Ale pamiętajmy, ze to był Daewoo Lanos i nie ma chyba co rozpatrywać takiego przypadku w VOLVO.
Osobiście ten przypadek do dziś mnie dziwi - być może system chłodzenia głowicy nie był najlepiej zaprojektowany, w co akurat mogę uwierzyć.

Ja w sumie jeżdżę na gazie, ale założyłem go z czystej ciekawości (instalacja kosztowała mnie 3x więcej niż auto). Jedyny minus to tankowanie (czekanie, aż ktoś podejdzie i mnie zatankuje, a ta sama osoba obsługuje kasę i ma kolejkę ludzi - mnie to akurat irytuje, jestem za samoobsługą - jak np. w Niemczech)
Nie bądź łosiem kup V8 ;) ;) ;) :sylwester:

Chalski
VIP
VIP
Posty: 7624
Rejestracja: 2009-02-15, 23:05
Imię: Kamil
VOLVO: V70 + LPG OMEGAS / V40
Silnik: 2,4 T (B5254T)/2,0 T4+
KW/KM/NM: seria;) / 235KM
Rok: 1998
Był na spocie: 5
Średnie spalanie: 15 l(LPG)/ 12l (LPG)
Przebieg: 400
Lokalizacja: Otwock
Status: Offline
Kontakt:

Re: Inżynier broni LPG

Post autor: Chalski » 2011-01-12, 13:58

Tu dobry i nie stronniczy artykuł bez podawania jako pewność czegoś co pewne nie jest:
Bla bla, w rzeczywistości oleista maź osadzająca się wraz z kurzem którego nie wyłapał filtr powietrza w całym kolektorze dolotowym. Przy właściwym wystrojeniu LPG zbyteczne.
Tu trochę danych:
Ok są temp spalania LPG -
maksymalna temperatura spalania
z powietrzem w 'C - 1925 (propan) 1897 (butan)

Tylko co z tego skoro to max temperatury jakie mogą wystąpić (jakie warunki spalania a jakie występują w silniku?)
Diagnostyka i naprawa VOLVO i innych marek.
Montaż i serwis instalacji LPG.
Kontakt na PW lub tel. 503904898

_pawels_
Przyjaciele
Przyjaciele
Posty: 947
Rejestracja: 2009-04-20, 00:52
Imię: Pawel
VOLVO: S80
Silnik: B6304S3 2,9
KW/KM/NM: 204KM
Rok: 1999
Był na spocie: 10
Średnie spalanie: 12,76
Przebieg: 280
Lokalizacja: Świdnik
Status: Offline

Re: Inżynier broni LPG

Post autor: _pawels_ » 2011-01-12, 14:10

Chalski pisze:Tylko co z tego skoro to max temperatury jakie mogą wystąpić (jakie warunki spalania a jakie występują w silniku?)
Tego właśnie nie wiemy :( (tzn. może jest ktoś, kto wie, ja nie wiem)
Ale w sposób częściowy moglibyśmy się trochę dowiedzieć, gdyby się znalazł ktoś, kto zechciał by zmierzyć choćby temperatury kolektora.
Już mam swoje wymarzone S80 :) Automat Forever :)

EXPERT - "Ktoś, kto ma coraz większą wiedzę, w coraz mniejszym zakresie, aż wreszcie wie absolutnie wszystko o niczym" - Niels Bohr

Chalski
VIP
VIP
Posty: 7624
Rejestracja: 2009-02-15, 23:05
Imię: Kamil
VOLVO: V70 + LPG OMEGAS / V40
Silnik: 2,4 T (B5254T)/2,0 T4+
KW/KM/NM: seria;) / 235KM
Rok: 1998
Był na spocie: 5
Średnie spalanie: 15 l(LPG)/ 12l (LPG)
Przebieg: 400
Lokalizacja: Otwock
Status: Offline
Kontakt:

Re: Inżynier broni LPG

Post autor: Chalski » 2011-01-12, 15:42

Poszukam wieczorem termometru ultradźwiękowego i zobaczę jaki ma zakres.
Diagnostyka i naprawa VOLVO i innych marek.
Montaż i serwis instalacji LPG.
Kontakt na PW lub tel. 503904898

_pawels_
Przyjaciele
Przyjaciele
Posty: 947
Rejestracja: 2009-04-20, 00:52
Imię: Pawel
VOLVO: S80
Silnik: B6304S3 2,9
KW/KM/NM: 204KM
Rok: 1999
Był na spocie: 10
Średnie spalanie: 12,76
Przebieg: 280
Lokalizacja: Świdnik
Status: Offline

Re: Inżynier broni LPG

Post autor: _pawels_ » 2011-01-12, 22:09

Chalski pisze:Poszukam wieczorem termometru ultradźwiękowego i zobaczę jaki ma zakres.
Najlepszy byłby pirometr, ale nie śmiałem proponować użycia aż tak "zaawansowanej technologii". Nie mam nawet w swoim otoczeniu skąd pożyczyć, a niestety takie urządzonko z zakresem powyżej 500 stopni kosztuje już parę złotych, dlatego najtańszym znanym mi sposobem jest termistor. W zakresie który nas interesuje kosztuje około 30zł.
Już mam swoje wymarzone S80 :) Automat Forever :)

EXPERT - "Ktoś, kto ma coraz większą wiedzę, w coraz mniejszym zakresie, aż wreszcie wie absolutnie wszystko o niczym" - Niels Bohr

wit
VO
VO
Posty: 227
Rejestracja: 2008-06-06, 22:46
Imię: Witek
VOLVO: 850 kombi/ XC70 OR/ XC90
Silnik: B5254S 2,5 20V/ 2,5 T/ 4.4 V8
KW/KM/NM: 170/210/314
Rok: 1995
Średnie spalanie: du¿e...
Przebieg: 680000
Lokalizacja: Warszawa
Status: Offline

Re: Inżynier broni LPG

Post autor: wit » 2011-01-13, 14:16

Tak z ciekawości, po co wam temperatura spalania gazu?
Czy dociekania te mają ustalić żywotność silnika pracującego na LPG?
Ponieważ znam historię mojego samochodu od wyjazdu z salonu do dnia dzisiejszego przytoczę kilka faktów eksploatacyjnych. Samochód ma w tej chwili 510 tys km, praktycznie wszystko na gazie, wychodzi ze przejechało 500 tys. km na LPG. Gaz założony w salonie Volvo w Belgii przy przebiegu 8 tys. km. Założono wtedy 2-generację Vialle. Może niektórzy się oburzą że to profanacja taką instalację pakować do tego samochodu.
No cóż jakie czasy, taka instalka :mrgreen: Vialle w samochodzie było do przebiegu 470 tys. W tym czasie dwa razy wymieniane membrany w reduktorze, raz wymieniany kompletny reduktor, raz wymieniony zawór przy butli. Z niespodzianek to jeden "strzał" w filtr powierza - konieczna była wymiana przykrycia obudowy, wyleciała ze spinkami :shock: Ogólnie samochód jeździł dobrze, minimalnie słabszy był na gazie, jeśli "mulił" to znaczyło że filtr do wyczyszczenia i regulacja. Przy 390 tys. km silnik miał robioną uszczelkę pod głowicą, na zimnym potrafiły pojawiać się bulki w zbiorniczku wyrównawczym. Przy przebiegu 470 kkm pojawił się problem z serwisowaniem Vialle, zmieniłem miejsce zamieszkania, w okolicach południowej W-wy nie było dobrego fachowca który by dotknął się "holenderki", padł reduktor(wymiana) a że homologacja na butli dobiegła końca padła decyzja o zmianie instalacji na sekwencyjną. Teraz jest Stag jakiś tam :> , o wtryskiwacze i reduktor nie pytajcie bo wiem tylko że są :>
Po co to piszę? Żeby unaocznić skalę zjawiska. Moim zdaniem LPG NIE MA wpływu na silnik, przynajmniej ten w moim V. Uszczelka pod głowicą, czyszczenie(kilkukrotnie) odmy to chyba zjawiska normalne w samochodach jeżdżących tylko na Pb o takich przebiegach i w takim wieku.
Dodam jeszcze że byłem wrogiem gazu w samochodach( tylko w zapalniczce, ew. kuchenka :D ). Kroplę goryczy dopełnił Poldek Truck z gazem posiadany 12 lat temu. Kupiłem go już z instalacją, miało być taniej, były same problemy. Strzały i problemy z uruchomieniem, raz jeździł super, czasami w ogóle :shock: Byłem najszczęśliwszym człowiekiem na planecie zaraz po sprzedaży tego "sztrucla". Gdyby nie to, że moim obecnym samochodem jeździłem kilkukrotnie nie myśląc nawet że będzie sprzedawany(i ja go kupię) nigdy nie zdecydował bym się na zakup samochodu z instalacją LPG

_pawels_
Przyjaciele
Przyjaciele
Posty: 947
Rejestracja: 2009-04-20, 00:52
Imię: Pawel
VOLVO: S80
Silnik: B6304S3 2,9
KW/KM/NM: 204KM
Rok: 1999
Był na spocie: 10
Średnie spalanie: 12,76
Przebieg: 280
Lokalizacja: Świdnik
Status: Offline

Re: Inżynier broni LPG

Post autor: _pawels_ » 2011-01-13, 14:38

wit pisze:Po co to piszę? Żeby unaocznić skalę zjawiska. Moim zdaniem LPG NIE MA wpływu na silnik
Właśnie że nie "unaoczniasz" żadnej skali, w tym problem, stwierdzasz tylko to co napisałeś. Skalę mógłbym "unaocznić" ja, ale świadomie tego nie robię, gdyż uważam za nieprawdziwe obydwa stwierdzenia tzn. że LPG może lub nie może powodować przedwczesne zużycie lub uszkodzenie silnika.

(żeby StanleY się nie czepiał :twisted: Pozdrawiam) to:

W kontekście omawianego tu artykułu, oznacza to (uproszczając sprawę) że jego autor jest bardzo, ale to bardzo niewiarygodny.
wit pisze:Tak z ciekawości, po co wam temperatura gazu?
I to jest bardzo dobre pytanie :!: (szczerze mówiąc czekałem aż ktoś je zada). :twisted: Postaram się dzisiaj w nocy, na nie odpowiedzieć gdyż wymaga to dłuższego wywodu, a teraz brak czasu niestety :(
Już mam swoje wymarzone S80 :) Automat Forever :)

EXPERT - "Ktoś, kto ma coraz większą wiedzę, w coraz mniejszym zakresie, aż wreszcie wie absolutnie wszystko o niczym" - Niels Bohr

Awatar użytkownika
StanleY
Moderatorzy
Moderatorzy
Posty: 9244
Rejestracja: 2007-12-05, 19:06
Imię: Staszek
VOLVO: V70 (I)
Silnik: 2,5TDI
KW/KM/NM: 103/140/290
Rok: 2000
Był na spocie: 200
Średnie spalanie: 7,0
Przebieg: 524000
Lokalizacja: Szczecin/Police
Status: Offline
Kontakt:

Re: Inżynier broni LPG

Post autor: StanleY » 2011-01-13, 17:16

_pawels_ pisze:(żeby StanleY się nie czepiał :twisted:
Się nie czepiam :> Dyscyplinuję :!: To taka subtelna różnica. Chcecie sobie podyskutować? Proszę bardzo. Przenoszę temat do tego: http://volvoforum.pl/alternatywne-zrodl ... a-vf62.htm działu.
Tylko nie przesadzajcie :>
Niedostępny do odwołania
Pozdrawiam. Staszek.

_pawels_
Przyjaciele
Przyjaciele
Posty: 947
Rejestracja: 2009-04-20, 00:52
Imię: Pawel
VOLVO: S80
Silnik: B6304S3 2,9
KW/KM/NM: 204KM
Rok: 1999
Był na spocie: 10
Średnie spalanie: 12,76
Przebieg: 280
Lokalizacja: Świdnik
Status: Offline

Re: Inżynier broni LPG

Post autor: _pawels_ » 2011-01-14, 08:50

Serdeczne podziękowania dla StanleY, za przychylenie się do mojej prośby i przeniesienie tematu do innego działu, zamiast zamykania go (mam nadzieję że autor tematu nie ma nic przeciwko temu).

Wracając do tematu, oczywiście postaram się w jak najbliższym czasie zaspokoić ciekawość kolegi wit, tak jak obiecałem.

[ Komentarz dodany przez: StanleY: 2011-01-14, 08:54 ]
Nie ma za co. Fajna debata. Postarajcie się jej nie sp..suć. Będę się przyglądał :D
Już mam swoje wymarzone S80 :) Automat Forever :)

EXPERT - "Ktoś, kto ma coraz większą wiedzę, w coraz mniejszym zakresie, aż wreszcie wie absolutnie wszystko o niczym" - Niels Bohr

Awatar użytkownika
Dzikus
Przyjaciele
Przyjaciele
Posty: 2215
Rejestracja: 2008-01-24, 20:51
Imię: Robert
VOLVO: XC90 / V70
Silnik: D5 / TDI
KW/KM/NM: 200KM / 140KM
Rok: 2007
Był na spocie: 32
Średnie spalanie: Dużo
Przebieg: 466
Lokalizacja: Międzyrzecz
Status: Offline
Kontakt:

Re: Inżynier broni LPG

Post autor: Dzikus » 2011-01-14, 09:03

no i fajnie. Jeśli jest zdrowa dyskusja to nic złego z tego nie będzie. Ja jestem zdecydowanie za gazem ale z chęcią czytam wszystko przeciw. Może kiedyś ktoś mnie przekona że nie warto :)
WildR mnie wcześniej tu wołali 😊

<<< Twardziele nie jedzą miodu.... twardziele żują pszczoły :> >>>>

_pawels_
Przyjaciele
Przyjaciele
Posty: 947
Rejestracja: 2009-04-20, 00:52
Imię: Pawel
VOLVO: S80
Silnik: B6304S3 2,9
KW/KM/NM: 204KM
Rok: 1999
Był na spocie: 10
Średnie spalanie: 12,76
Przebieg: 280
Lokalizacja: Świdnik
Status: Offline

Re: Inżynier broni LPG

Post autor: _pawels_ » 2011-01-17, 01:48

Zgodnie z obietnicą przedstawiam swoje zdanie, dlaczego uważam że temperatura panująca w komorze spalania silników zasilanych LPG jest istotna w kontekście ewentualnego przedwczesnego zużycia elementów silnika.
Na początek mała prośba do adwersarzy, a właściwie kilka:
- Proszę nie utożsamiać mojej skromnej osoby jako przeciwnika stosowania LPG
- Proszę wybaczyć ewentualne wpadki w stosowaniu terminologii, choć dołożę starań aby ich nie popełniać.
- W kwestii porządkowej przypomnę że rozważamy jedynie prawidłowo działający układ zasilania paliwem.
- Temperatura spalania, tego terminu będę używał mając na myśli temperaturę panującą w komorze spalania. (proszę o wybaczenie profanacji terminologii)

Wracając do tematu, padły w nim stwierdzenia typu, (upraszczając) Pan X przejeździł N kilometrów, M samochodami na LPG i jest zadowolony. Co wynika z takiego stwierdzenia? Dokładnie tylko to że Pan X przejeździł N kilometrów.....itd. Ja mógłbym podać dane tego typu z eksploatacji pojazdów w flocie złożonej z ponad 300 pojazdów, lecz podobnie jak w powyższym przypadku oznaczało by to tyle, ze w warunkach eksploatacji tej konkretnej floty, jest tak a tak.
Nic z tego nie wynika i nie daje żadnej wiedzy. Badania statystyczne oparte na takich danych były by nie miarodajne, chociażby ze względu na zbyt duże zróżnicowanie konstrukcyjne, warunki eksploatacji itp.
Dopiero jak ktoś napisał że temperatura spalania jest wyższa (nie wiem czy miał na myśli temperaturę spalania jako taką, czy też w formie jaką ja przyjąłem na potrzeby tej wypowiedzi), zaintrygowało mnie to, podkreślam że ponieważ nie jest to moja dziedzina, a i o LPG nie mam większego pojęcia, nie wiem jak jest w istocie, mogę się tylko domyślać, bazując na podstawie ogólnej wiedzy. Nikt nie zaprzeczy że spotkał się, słyszał, widział lub sam doświadczył faktu zaistnienia usterki silnika o której „mówi się” że została spowodowana w wyniku stosowania LPG.
Ponieważ w większości przypadków nie można jednoznacznie stwierdzić przyczyny wystąpienia danej usterki, przeciwnicy LPG obarczają winą zastosowanie właśnie tego paliwa, a zwolennicy wykazują że takie uszkodzenia występują również w silnikach w których nie stosowano LPG. Sprawa nie do rozstrzygnięcia?
Proponuję więc skupić się na następujących usterkach:
1.uszkodzenie uszczelki pod głowicą
2.odkształcenie powierzchni głowicy
3.wypalenie gniazd i przylgni zaworowych
4.zatarcie zaworów w prowadnicach
5.uszkodzenie tłoka (tłoków)
6.uszkodzenie turbiny

Wszystkie powyższe uszkodzenia mają oprócz innych przyczyn mogących je wywołać, jedną wspólną, jest nią właśnie temperatura i to jest odpowiedź na pytanie kolegi wit dlaczego interesuje nas właśnie temperatura.
Nie ma chyba na tym forum nikogo, kto postawił by tezę że podwyższona, ponad normę zakładaną przez konstruktorów temperatura, nie może spowodować tych uszkodzeń. Ponieważ różne źródła podają rożne temperatury spalania (dla przykładu propan-butan 1911 stopni, Pb 1876 stopni) i zazwyczaj nie podają warunków spalania, czy dotyczy to spalania w wolnym powietrzu czy też w warunkach stechiometrycznych, czy pod stałym ciśnieniem (jeśli tak to pod jakim), tak więc ja osobiście choć niespecjalnie interesuję się tym tematem, nie wiem jak jest faktycznie i myślę że wielu z Was nie wie tego również.
Stąd właśnie wzięła się moja propozycja próby ustalenia stanu faktycznego przez dokonanie prymitywnych pomiarów temperatury kolektora. Owszem można długo dyskutować czy taki pomiar coś nam da czy też nie, ale nie dysponując innymi możliwościami, co więcej możemy zrobić? Padły tu argumenty że pomiar nic nie da z powodu bezwładności cieplnej, to akurat jest moim zdanie nie istotne, bardziej obawiał bym się że sprawny układ chłodzenia, odbierze ew. nadwyżkę ciepła a temperatura kolektora pozostanie bez zmian, lub zmieni się w sposób nieznaczny, ale spróbować warto. Możliwe też że objawi się na forum ktoś, kto dysponując odpowiednimi, wiarygodnymi danymi poda nam je co pozwoli kontynuować rozważania bez konieczności stosowania prymitywnych metod badawczych. Jak na razie nie spotkałem się z takimi danymi ani na tym, ani na innych forach związanych z tematem, choć jak już pisałem nie interesuję się w jakiś szczególny sposób tym tematem.
Pozdrawiając wszystkich którzy przebrnęli przez ten długi i nudny wywód zachęcam do dyskusji.
Już mam swoje wymarzone S80 :) Automat Forever :)

EXPERT - "Ktoś, kto ma coraz większą wiedzę, w coraz mniejszym zakresie, aż wreszcie wie absolutnie wszystko o niczym" - Niels Bohr

Awatar użytkownika
StanleY
Moderatorzy
Moderatorzy
Posty: 9244
Rejestracja: 2007-12-05, 19:06
Imię: Staszek
VOLVO: V70 (I)
Silnik: 2,5TDI
KW/KM/NM: 103/140/290
Rok: 2000
Był na spocie: 200
Średnie spalanie: 7,0
Przebieg: 524000
Lokalizacja: Szczecin/Police
Status: Offline
Kontakt:

Re: Inżynier broni LPG

Post autor: StanleY » 2011-01-17, 07:21

_pawels_ pisze:bardziej obawiał bym się że sprawny układ chłodzenia, odbierze ew. nadwyżkę ciepła a temperatura kolektora pozostanie bez zmian, lub zmieni się w sposób nieznaczny,
No właśnie. Ja na gazie się nie znam jednak to co zacytowałem utwierdza mnie w przekonaniu, że w pełni sprawny, oraz dobrze zestrojony silnik da sobie radę na każdym paliwie.
_pawels_ pisze:ale spróbować warto.
Tylko po co? Myślisz że takie pomiary coś wniosą? Moim zdaniem gdyby coś wnosiły powstało by (w tym obszarze) przynajmniej kilka doktoratów. Jednak nikt takich badań nie prowadził. Paweł. Sorry, ale wydaje mi się, że to przerost formy nad treścią.
Niedostępny do odwołania
Pozdrawiam. Staszek.

_pawels_
Przyjaciele
Przyjaciele
Posty: 947
Rejestracja: 2009-04-20, 00:52
Imię: Pawel
VOLVO: S80
Silnik: B6304S3 2,9
KW/KM/NM: 204KM
Rok: 1999
Był na spocie: 10
Średnie spalanie: 12,76
Przebieg: 280
Lokalizacja: Świdnik
Status: Offline

Re: Inżynier broni LPG

Post autor: _pawels_ » 2011-01-17, 09:33

StanleY pisze:Jednak nikt takich badań nie prowadził.
Owszem ale ....
....mylisz się :mrgreen: takie badania kilka lat temu prowadziła jedna z Politechnik, nie pamiętam dokładnie, lecz wydaje mi się, że nawet była to Politechnika Lubelska, a jeśli tak to można powiązać to z pewnym nazwiskiem a dzisiaj również z pewną firmą i nie było by w tym nic złego tylko.....
....jest kilka kwestii, budzących co najmniej wątpliwości.
Po pierwsze nikogo chyba nie trzeba przekonywać że każdą procedurę testową, podobnie jak przetargową czy audytową można "ustawić" w taki sposób by dała oczekiwany wynik, lub przynajmniej nie dała jednoznacznego rozstrzygnięcia.
Po drugie, wbrew obiegowej opinii LPG NIE JEST paliwem alternatywnym, jest to pochodna ropy naftowej, a więc paliwo ściśle związane z przemysłem petrochemicznym, a dokładnie jest to produkt uboczny rafinacji ropy naftowej, niejako odpad który wymaga zagospodarowania. Co z tego wynika? Wynika z tego wprost że do (umownie nazwijmy) portfela tegoż przemysłu trafi dokładnie tyle samo pieniędzy, bez względu na to czy zatankujemy LPG, PB czy ON. Tylko z tego względu "mamy przyzwolenie" na używanie LPG do napędzania silników spalinowych, a rozwój innych alternatywnych źródeł zasilania jest skutecznie blokowany. W kontekście tego co napisałem chciałbym się dowiedzieć jak jest w istocie, a jedynym wiarygodnym źródłem wiedzy jesteśmy my sami, gdyż nie jesteśmy (mam nadzieję) zainteresowani w żaden sposób fałszowaniem rzeczywistości.
Poza tym wcale nie zamierzam się upierać żeby to realizować, rzuciłem pomysł, będzie wola i możliwości coś z tym zrobić, to zrobimy, nie będzie zainteresowania to temat do zamknięcia, jeśli taka będzie wola.
Ostatnio zmieniony 2011-01-17, 15:51 przez _pawels_, łącznie zmieniany 1 raz.
Już mam swoje wymarzone S80 :) Automat Forever :)

EXPERT - "Ktoś, kto ma coraz większą wiedzę, w coraz mniejszym zakresie, aż wreszcie wie absolutnie wszystko o niczym" - Niels Bohr

Awatar użytkownika
Aleksiasty
+
+
Posty: 4995
Rejestracja: 2007-01-07, 20:36
Imię: Alek
VOLVO: 855 /855 Turbolot/ S80T6
Silnik: 2,5 20V /2,3T3 /2,8T6
KW/KM/NM: sporo
Rok: 1996
Był na spocie: 55
Średnie spalanie: 15 LPG
Przebieg: 480
Lokalizacja: Wawa
Status: Offline

Re: Inżynier broni LPG

Post autor: Aleksiasty » 2011-01-17, 15:04

_pawels_ pisze:4.zatarcie zaworów w prowadnicach
Wyjaśnij, proszę, w paru prostych słowach, w jaki sposób temperatura gazów w komorze spalania wpływa na warunki smarowania trzonków zaworów w głowicy, chłodzonej przeważnie jednocześnie olejem, i płynem chłodzącym.
_pawels_ pisze:Poza tym wcale nie zamierzam się upierać żeby to realizować, rzuciłem pomysł, będzie wola i możliwości coś z tym zrobić, to zrobimy, nie będzie zainteresowania to temat do zamknięcia.
Chyba troszkę się zapędziłeś, bo o zamykaniu wątku decyduje autor, albo administracja tego forum.

No, i raczej mylisz pojęcie alternatywnego paliwa z energią odnawialną...

Zablokowany

Wróć do „LPG [Gaz płynny]”